اولین گام بعد از تشخیص دیابت

7مارس 2019 - هنگامی که دیابت برای فردی تشخیص داده می شود، پزشک احتمالا برنامه ای را برای کاهش قند خون و کمک به عملکرد موثرتر انسولین به فرد می دهد. این برنامه می تواند شامل یک رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی و احتمالا دارو باشد.

آغاز یک برنامه ورزشی یا افزایش تمرینات ورزشی می تواند سخت ترین بخش از میان همه ی تغییراتی باشد که در شیوه زندگی پس از تشخیص دیابت باید ایجاد شود. در دستورالعمل های ورزشی معمول برای کمک به مدیریت دیابت نوع 2 توصیه شده است که افراد 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید، به علاوه ی تمرینات قدرتی در دو یا سه روز در هفته را انجام دهند.

دستیابی به این اهداف، به ویژه تمرینات ورزشی بمدت 30 دقیقه در اکثر روزهای هفته، کار بسیار سختی برای افرادی است که عادت به انجام ورزش ندارند و متأسفانه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، افراد بی تحرکی هستند. اما در مطالعه ای که در مجلهDiabetes Care منتشر شده است، یک جایگزین مناسب با فشار کمتر و تاثیر بیشتر برای این افراد معرفی شده است.

در این مطالعه محققان تاثیر تمرینات کوتاه مدت اما مکرر را بر بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت بررسی کردند؛ آنها تاثیر سه دقیقه پیاده روی یا تمرینات قدرتی را هر نیم ساعت یکبار در طول یک روز کاری هشت ساعته بررسی کردند.

برای بررسی تاثیر پیاده روی، از شرکت کنندگان خواسته شد تا بر روی یک تردمیل مسطح با سرعت دو مایل در ساعت برای 16 مرتبه در یک روز کاری هر بار به مدت سه دقیقه پیاده روی کنند (تقریبا 1/10 مایل یا 200 تا 250 قدم، بسته به گام های شما).

برای تمرینات قدرتی(strength training)،هر سه دقیقه یک بار از افراد شرکت کننده خواسته شد 20 ثانیه half-squats،calf raises(مخصوص فرم دادن عضلات ساق پا)، انقباض عضلات پشت باسن(glute contractions)، و بالا بردن زانو بطور متناوب، را تنها با استفاده از وزن بدن خود انجام دهند.

محققان دریافتند که این روش از تمرینات بدنی بسیاری از نشانگرهای سلامت شرکت کنندگان، از جمله قند خون و انسولین را بهبود می بخشد. در حالی که مجموع این تمرینات برابر با 48 دقیقه در روز است که بالاتر از حد استاندارد توصیه شده است، اما تمرینات کوتاه 3 دقیقه ای از نظر شدت، کمتر از یک تمرین 30 دقیقه ای می باشند. به علاوه، هر نیم ساعت از جا بر خواستن می تواند بر خطرات ناشی از نشستن برای ساعتهای طولانی غلبه کند.

پیاده روی یا انجام تمرین قدرتی یا ترکیبی از هر دو، یک گام بزرگ برای وارد کردن ورزش در زندگی شما و کسب اعتماد به نفس برای انجام فعالیت های تناسب اندام دیگر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-diabetes-diagnosis.html